Saját Otthon Projekt

A sokoldalú csülök

A sokoldalú csülök

2015. 01. 19. Schulz Veronika

Sokat gondolkodtam, mi legyen az első recept, amit közzéteszek. Végül nem egy, hanem rögtön kettő mellett döntöttem. Egy olyan alapanyag, amiből általában nálunk egy leves és egy főétel jön ki. Ő pedig a csülök.

DSCN0063

Tegnap reggel korán lementem a rákoskeresztúri piacra. Szeretek ide járni, mindig, mindent meg tudok venni, amire épp szükségem van. Szombat reggelente szoktam lemenni, a lényeg, hogy korán kell megjelenni, mivel közel és távol ez az egy piac van, mindenki idejár a kerületből. Megszokott hentesem, zöldségesem,  "elvont" gombászom :) sajt-árusom van.

Szóval a kedvenc hentesemmel kiválasztottunk közösen egy szép, illatos, füstölt csülköt. Beszereztem a többi hozzávalót és hazafelé vettem az utam.

Ő lett a kiválasztott:

DSCN0022

Természetesen alapos mosás és itt-ott talált szőrszálacska kiszedegetése után egy megfelelő méretű fazékba tettem.

Közben beáztattam a babot amit egy idős kofától vettem. Alaposan átnéztem, zsizsikes-e (ezt anyukámtól tanultam ) ez kukacosodást jelent, elvileg a zacskó aljára másznak le, így ki lehet szúrni a kis betolakodókat :)  Pár óra áztatás után feltettem a babot a babérlevéllel együtt főni :

DSCN0020

Ezután az alapvető leveszöldségeket (sárgarépa, fehérrépa, vöröshagyma, fokhagyma) alapos mosás, pucolás fázis után a csülökkel ülőfürdőt élvező babhoz tettem:

DSCN0028

Nagyjából 3,5-4 óra főzés következett, a bab kicsit ellenállt a magas hőmérsékletnek. De jelentem, győztem!! :) Sokan azt gondolják, hogy nem szabad a zöldségeket a babbal együtt elkezdeni főzni, mert túlfő. Velem még sosem fordult elő. Szóval, szerintem nem kell ettől tartani.

Nagyjából, 3óra főzés után a csülköt kiemeltem a levesből, félretettem. Sem a férjem, sem én nem vagyunk annyira oda a főtt csülökért, más volt vele a tervem. :)

Miután a bab feladta, nekiálltam a rántást elkészíteni. Felmelegítettem nagyjából 2-3 evőkanálnyi olajat, 1 evőkanál lisztet tettem bele és addig pirítottam,míg aranyszínű lett.

DSCN0036

A rántás alapját lehúztam a tűzről, ezután belereszeltem 2 gerezd fokhagymát és másfél teáskanál pirospaprikát kevertem hozzá. Itt jegyezném meg:  Amennyire tehetem és megengedi a pénztárcám, szeretek jó minőségű alapanyagokkal dolgozni, hiszen elsősorban minden az összetevőkön múlik, aztán jöhet a többi. Nem olyan régen sikerült szereznem igazi, házi, pirospaprika őrleményt. Eddig mindig a megszokott boltit vásároltam én is, szinte arany áron. Egészen ezidáig. Mostantól nem vagyok hajlandó másmilyen paprikát használni. Egyszerűen a színe, az illata és egy icipicit még a textúrája is más. Összehasonlíthatatlan a kettő, beleszerettem. :)

DSCN0045

Ezután a rántáshoz kb. 2 dl szigorúan hideg! vizet öntöttem, majd csomómentesre kevertem és óvatosan a leveshez öntöttem. Egyet rottyantottam rajta, kis só,bors és el is készült az isteni csülkös bableves. Észre sem vettem, a férjem a merőkanállal a kezében szürcsölte. Az elkészítése gyerekjáték, a végeredmény pedig: Hmmmm :)

Térjünk vissza a félretett csülökre... Nagyon szeretjük a "Csülök Pékné módra" receptet.

DSCN0077

Van itthon egy Pataki tálam, praktikus, mivel mindent összevágok beledobom és már mehet is a sütőbe. Egy dologra kell figyelni, használat előtt a tálat mindig be kell áztatni hideg vízbe.

20150118_082230

Semmi más nem kell hozzá csak hagyma, krumpli  felkarikázva, jól besózni, beborsózni, én egy kis olajat szoktam önteni a tál aljára és jól összekeverek mindent, hogy mindenhova jusson az ízesítésből. Ráfektetjük a csülköt, mellé szoktam tenni 3-4 gerezd pucolatlan fokhagymát, 1-2 rozmaring ágat és lefedve,150-160C° -ra mehet a sütőbe, kb 3 órára.

20150118_085428

3 óra elteltével leveszem az edény tetejét és nagyjából fél óra alatt ropogósra sütöm.

A ropogós bőre....... És persze a mama csalamádéja elhagyhatatlan! :)

Jó étvágyat! :)

A bejegyzés trackback címe:

https://sajatotthonprojekt.blog.hu/api/trackback/id/tr812572959

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása