Saját Otthon Projekt

Ne féljünk a zsemle sütéstől!

Ne féljünk a zsemle sütéstől!

2016. 05. 29. Schulz Veronika

Mint tudjátok, egy ideje az étkezésemből teljesen elhagytam a fehér lisztet és a cukrot. Tisztában voltam azzal, hogy a legnagyobb nehézséget az fogja jelenteni, hogy mit csinálok kenyér és tészta nélkül. Hiszen amikor csak tehettem, kenyeret ettem. Tésztával. Vagy fordítva. Igaz, ennek meg is lett az eredménye.

A diéta elején leginkább a boltban készen kapható kenyereket vettem, mert kicsit tartottam a teljes kiőrlésű liszt felhasználásától. Aztán meguntam és elkezdtem egyre többet olvasgatni, hogy hogyan is készítsünk magunknak otthon, egészséges pékárut.

Most már ott tartok, hogy inkább én készítek magamnak mindent, megtanultam, hogy viselkedik ez a fajta liszt, mire kell figyelni, mit kell másképp csinálni, mint egy egyszerű búzaliszttel.

Már teljesen hozzászoktam, elfogadtam és úgy érzem, sikerült helyettesíteni a kenyeret, amely után egyfolytában csak vágyódtam.

Kéthetente hétvégén mindig sütök egy nagyobb adag zsemlét, vagy kenyeret, beteszem a fagyasztóba és reggelente nincs más dolgom, mint elővenni, 10 perc alatt felenged és meg is van a reggeli.

Nem beszélve arról, hogy tudom, mi van benne, nincs tele mindenféle adalékanyaggal és nem mellesleg sokkal gazdaságosabb is. Szerintem érdemes ráfordítani egy órát, hogy egészséges reggeli kerüljön reggelente az asztalra.

Általában egy túrós zsemlét szoktam elkészíteni, de ma valami másra vágytam. Úgyhogy körülnéztem mi van itthon.

Így született ez a teljes kiőrlésű zabpelyhes zsemle, aszalt paradicsommal:

DSCN3023_Fotor

Lássuk a hozzávalókat:

  • 30 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
  • 10 dkg finomliszt
  • 5 dkg búzasikér (ettől sokkal tömörebb lesz a zsemle, vagy a kenyér belezete)
  • 5 dkg kölesliszt
  • 2 dl víz
  • 15 dkg joghurt
  • 1,5 dl olaj
  • 1,5 teáskanál só
  • 2,5 dkg élesztő
  • nagyjából egy marék aszalt paradicsom (nem az édes, hanem olajban eltett)
  • 2-3 marék nagyszemű zabpehely

Ha kenyeret, vagy zsemlét sütök, mindig előkerül a kenyérsütő gépem. Nem azért, mert abban sütöm meg, hanem bedagasztja helyettem a tésztát. Egy kenyérsütő vásárlása lehet, hogy nagyobb beruházásnak tűnik, de higgyétek el, megéri a befektetés. Nekem már szerintem többszörösen visszahozta az árát, nagyon szeretem.

Először a kenyérsütő üstjébe mérem a liszteket és elkeverem a sóval.

DSCN3013_Fotor

Ezután következnek a folyékony hozzávalók. A legvégén jöhet az élesztő.

Bekapcsolom a kenyérsütőt, általában a másfél órás programot állítom be, mert az első fél órában megdagasztja a tésztát. A következő egy órában pedig megsüti a kenyeret, de azelőtt, hogy ezt elkezdené, ki is kapcsolom.

15 percig hagytam, hogy dolgozza jól össze a tésztát, majd hozzáadtam az aszalt paradicsomot és a zabpelyhet, amit felhasználás előtt pár percre forró serpenyőben megpirítottam. Sokkal ropogósabb tőle a zsemle és jobban érvényesül az íze.

DSCN3014_Fotor

Miután letelt a fél óra, egyszerűen csak kikapcsoltam és további fél órát hagytam kelni.

Ezután lisztezett deszkára borítottam:

DSCN3018_Fotor

Majd nekiálltam a formázásnak. Először lemértem a teljes tészta súlyát, majdnem 1000 gramm volt, így 10 darabra vágtam a nyers tésztát. Ezután megformáztam a zsemléket:

DSCN3021_Fotor

Közben a sütőt 240 fokra előmelegítettem, illetve a sütőbe tettem egy üres serpenyőt. Egy tepsit kibéleltem sütőpapírral, rátettem a zsemlét, míg az összeset megformáztam, kicsit még továbbkeltek. Mikor már eléggé felforrósodott odabenn a levegő, a serpenyőbe vizet öntöttem, beraktam a zsemléket, gyorsan becsuktam a sütő ajtaját, a hőfokot visszavettem 180 fokra és körülbelül 20 perc alatt készre sütöttem.

DSCN3023_Fotor

Természetesen nem bírtam ki, hogy ne kóstoljam meg, tökéletesen elégedett vagyok a végeredménnyel, alig várom, hogy holnap reggel legyen és megegyem a kis reggelimet. :D

Nektek is ajánlom, próbáljátok ki, akár fűszerekkel is fel lehet dobni, nagyon sokféle variáció létezik.

Boldog, jó étvágyat hozzá! :)

A bejegyzés trackback címe:

https://sajatotthonprojekt.blog.hu/api/trackback/id/tr3312573841

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása