Saját Otthon Projekt

Egy saját kézzel csinosított, bájos ház Wekerletelepen

Egy saját kézzel csinosított, bájos ház Wekerletelepen

2019. 03. 14. Diamia8

Köztudott, hogy rengeteg magyar blogot olvasok, de nem meglepő módon, legélénkebben mindig a csináld magad és a lakberendezéssel kapcsolatos tematikus blogok iránt érdeklődöm. 

Krisztinát, a REtikül és ami belefér blog íróját is szinte a kezdetektől fogva olvasom és követem. Kreativitása szinte hihetetlen, amely ráadásul egy egyedi stílusba foglalva jelenik meg képei által. Otthona nagy részét is saját kezűleg alkotta meg és most a blogon keresztül Ti is megismerkedhettek történetükkel és bájos házukkal:

Mióta lakjátok a házat és a mi házvásárlás története?

Első gyermekünket vártuk, amikor úgy gondoltuk, jó lenne a tömbház második emeletéről földközelbe kerülni és elkezdtünk kertes házat keresgélni. A helyszín egyértelmű volt, mert Wekerletelepen éltünk addig is. 

Wekerletelep, Budapest egyik sajátos karakterű városrésze, amely annak idején munkás és tisztviselő telepnek épült. A wekerlei házak nagyjából 100 évesek, de az egész telep nagyon emberléptékű.

Mondani is szokták, hogy ’falu a városban’ és tényleg, mintha nem is Budapesten lennénk. Amikor először itt jártam, úgy éreztem, mintha egy mesevárosba csöppentem volna, a színes spalettás házikók sora, a sok virág, zöld növény, a házakhoz tartozó kiskertek elvarázsoltak. Tényleg nem okozott nagy törést egy kis faluból ide költözni.

De visszatérve a házvásárláshoz…12 évvel ezelőtt találtunk rá erre a négylakásos házban lévő házrészre. Pár óra alatt eldöntöttük, hogy itt kezdjük családos életünket. 

43106689_2017093705024811_5164500407375888384_o_1.jpg

img_20190112_164541_456.jpg

Milyen állapotban volt a ház, amikor megvettétek?

Mint, ahogy már írtam kb. 100 évesek itt a házak, mert 1908 és 1925 között épült a telep. Így elhanyagolt állapotban volt a lakás és a kert is. Minden átépítésre és felújításra szorult. A szokásos köröket lefutottuk a szakemberekkel, mert akkor sem volt jobb a helyzet, mint manapság.

Hozzátartozik, hogy itt Wekerletelepen nem olyan egyszerű átalakítani, felújítani bármit is. Mivel műemlékvédelem alatt áll a telep, a helyi önkormányzat építészeti irodáján kívül a fővárosi műemlékvédelemnél is mindent engedélyeztetni kell. Szigorú szabályozási rendszer védi a telep összképét. Pl. szabályozott a tetőcserép cseréje, a tetőtér beépítése, a nyílászárók cseréje stb. Mindenben az eredeti állapotot kell helyreállítani, reprodukálni illetve a társasházaknak lakásainak összképében egységesnek kell lennie.

44030843_2030270613707120_5794501062350077952_o.jpg

Szóval, mikor minden engedély meg volt, kezdődhetett a munka. Falbontás, falépítés, lépcső építés, tetőtér beépítés, burkolás és végül a kert rendezés. Ma már lennének dolgok, amiben mást választané, de az ember ízlése is változik idővel, úgyhogy ez így van rendjén. 

img_20190212_153938_280.jpg

img_20190105_155937_579.jpg

Mekkora a ház, mik a fő jellemzői, milyen helységei vannak?

A ház alapterülete nem nagy, igazából egy négylakásos társasház, hátsó kertkapcsolatos lakása.  A földszint 47 nm, a tetőtér hasznos területe kb. 32 nm.

Csendes kis utcácskában, átmenő forgalomtól mentes helyen épült. Hátsó lakás, ami azt jelenti, hogy még csendesebb, hiszen utcafrontra néző ablakunk nincs, kertre illetve az oldalsó bejáratra néznek ablakaink. Az alsó szinten minden meglévő falat kibontottunk, illetve egyet újraépítettünk. Az egész alsó szint egybefüggő tér, kivéve a fürdőszoba.

47308745_2099682456765935_6486497319679164416_o.jpg

Előszoba, konyha, étkező, nappali egy légtérben…ez nagy vágyam volt, főleg az elszeparált helységű tömblakás után. Az egybefüggő légtér ellenére, persze jelképesen elkülönülnek a helyiségek funkciói. A konyhát és a nappalit elválasztja egy fél, nyers téglafal, amihez a címeres téglákat, mi magunk válogattuk. A lépcső is itt kapott helyet.

Szeretem, hogy miközben a konyhában tevékenykedek, a gyerekek a nappaliban játszanak. Halljuk, látjuk egymást, együtt vagyunk még akkor is, ha mindenki végzi a maga dolgát.

A nappaliból egy dupla ajtó nyílik a kertre, ahol annyira jó kinézni bármely évszakban.

img_3844_1.JPG

Amikor ’ leköltöztünk ’ ide ’a második emeletről’, azt élveztem a legjobban, hogy újra érezhetem a föld illatát egy jókora eső után, hogy egy lépés és kinn vagyok a zöldben, hogy bármikor kiengedhetem a gyerekeket a kertbe, hogy kintre teregethetem a vizes ruhákat, hogy újra kertészkedhetek és még sorolhatnám.

Egy faluban felnőtt lánynak ez valahogy szükségletévé válik és, ha mindez nincs, bizony hiányzik. De hála Istennek, van!...és ennek nagyon tudok örülni nap, mint nap!

img_1609_resize-600x414.jpg

A felső szinten helyezkedik el a gyerekszoba és a hálószoba illetve egy fél szobácska és egy wc. A lányok szobája tengerparti stílusú, tele egy csomó kinccsel, amit a nyaralások során gyűjtöttünk. Itt szinte minden egyedi módon, méretre készült, hisz a tető ferde síkja nem engedett semmiféle sablon, sztenderd méretű bútort.

A fali dekorációkat, a tárolókat, a lámpát magam készítettem, a szekrényt is én terveztem, kopott pajtaajtókkal, én festettem, csiszoltam. A hálószoba falára sok-sok emlék került fotók, tárgyak formájában…és nemrégiben végre megtalálta itt a helyét a régi ajtó,amit a nagyszüleim padlásáról menekítettem, látszó, vas, görgős tolóajtó szerkezettel rögzítettük.

A tetőtérben, ahol csak lehetett meghagytuk a régi fagerendákat, szemet gyönyörködtető látvány rájuk nézni.

img_0058-600x400.jpg

A ház melyik része lett a kedvenced és miért?

A nappali a kedvenc helyiségem, a ház központja és mindennapjaink helyszíne. Annyi, de annyi arca van, anélkül változik, hogy bármi nagyobb volumenű dolgot kicserélnék. Például, ha kinézünk a kertre a teraszajtón át, mindig mást látunk. A lányok viccesen, azt mondják, hogy ott állandóan megy a ’ természetfilm’. Rengeteg madár, süni, lepkék lakják a kertünket.

8_resize.jpg

A játék helyszíne is a nappali, a lányok nem szeretnek elvonulni a szobájukba…így bizony néha jó nagy ’kupit’ csapnak…de én, ezt egyáltalán nem bánom. Leleményesség kérdése, hogy a sok játékot miként rejtjük el. Több régi láda és bőrönd szolgál tárolóként, mind a nagyszüleimtől menekítve. Jó ránézni egy-egy régi kiegészítőre, amivel dekorálom ez a helyiséget is. Van itt régi komódunk, kályhánk is és sok-sok foto a falon, régi ablakkeret képkeretben.

Egy-egy aktuális ünnep megjelenik a dekorálásban is, mindez persze újrahasznosított anyagokból.  

img_1160_resize-600x393.jpg

Miket csináltál meg saját kezűleg?

Több régi bútordarab talált otthonra a lakásban, ezeket magam alakítottam át, újítottam fel, festettem le. A fali dekorációkat (képkeretek, polcok) folyamatosan változtatom, kedvem szerint. A képkeretekbe a saját fotóim kerülnek (merthogy a fotózás a másik hobbim).

A tároló ládák, bőröndök is felújításra szorultak, azokat is én végeztem. Készítettem uszadék fából lámpát, faszeletből kis asztalkát, traktor rugóból gyertyatartót, ablakkeretből képkertet, deszkákból gyerekszobai dekort, létrából mennyezeti lámpát, boroshordóból tárolót, bőröndből éjjeli szekrénykét, uszadék fából kis házakat, varrtam párnahuzatokat és még rengeteg apróságot készítettem.

img_4011.JPG

Úgy gondolom, ezek az apróságok mutatják meg azt, hogy ez a mi otthonunk. Egyedi, érzelmekhez, emlékekhez kötődik sok minden, jó ezekre a tárgyakra ránézni és átélni, visszaemlékezni egy-egy élményre, napra, pillanatra.

img_7577_resize-400x600.jpg

Mire vagy a legbüszkébb?

Bármi, amit teszek, készítek örömmel teszem, szívem-lelkem beleadom, azért csinálom, mert örömet okoz és ha nem csak én örülök ennek, esetleg másokat is inspirál az már igazán büszkeséggel tölt el. Próbálom megláttatni, hogy a régi, sok ember szemében ósdi, nem feltétlenül rossz és szemétbe való…Lehet, ezeket a dolgokat kis ügyességgel  újraértelmezni, maivá tenni. Ezáltal hozzájárulhatunk környezetünk védelméhez, kis lépés ez, de ha összeadódik sok embernél, ez a szemlélet, igazán eredményes lehet.

16602113_1307221492678706_4739580438778898846_o.jpg

29665295_1778142342253283_6981593868766656290_o.jpg

Milyen lakberendezési irányzatok állnak közel hozzád és miért?

Lakberendezésben nem vagyok túl tájékozott. Sohasem a trendeket követtem, mentem a saját ízlésem után. Volt úgy, hogy berendeztem a hálószobát a saját kedvem szerint, aztán hónapok múltán botlottam bele a ’bohém stílus’ elnevezésbe…így utólag be is azonosítottam a hálószoba stílusát.

Egy biztos a természetes, natúr stílus nagyon közel áll hozzám minden területen. Szeretem a régi tárgyakat kombinálni a modernnel, van nálunk minden korból és stílusból is egy kicsi. Szóval legyen az bohém, retro, vintage, skandináv, jöhet bártan! A lényeg az összhatás, jó legyen körbenézni, érezzük jól magunkat a térben ahol élünk.

img_1483_resize.jpg

32169866_1815155128552004_1219035194619592704_o.jpg

Mikor indítottad a blogod? Miért indítottad?

A kreatív törekvéseimnek új utat adva, 2014-ben kitaláltam, és elkezdtem blogot írni, szerkeszteni a Nők Lapja Cafeblog webes felületén, REtikül és ami belefér néven. Ez egy kreatív, újrahasznosítós blog, amely gyermekeknek és felnőtteknek is egyaránt szól. Sok-sok kézműves technikát mutatok be lépésről-lépésre, írásban részletezve, saját fotóimmal illusztrálva.

Blogom létrejöttének elsődleges oka volt, hogy az ötleteimet, azok megvalósítását egy mindenki számára, ingyenesen hozzáférhető weboldalon rögzíteni, tárolni, rendszerezni tudjam.

Közvetlen céljaim közül néhány:

  • A régi tárgyak „átmenekítése a mába”, akár új funkcióval felruházva, akár eredeti szerepébe való visszaállítása, felújítás után.
  • Az újrahasznosítás népszerűsítése.
  • Megmutatni a fiatal korosztálynak, hogy ami régi, nem feltétlen elavult és rossz.
  • Újfajta vizuális technikák megismertetése kicsikkel és nagyokkal egyaránt.
  • A szülőknek ötleteket adni a különböző korcsoportok tartalmas foglalkoztatásához, illetve a családdal együttöltött idő kreatív felhasználásához

img_2601.JPG

A környezetvédelem melletti elköteleződésem kiteljesítése, illetve újrahasznosító elképzeléseim bemutatása szerepel elsődleges céljaim között a blog írással kapcsolatban, ezzel is hozzájárulva természeti környezetünk megóvásához.

Úgy érzem ez egy aprócska, de jelentős lépés, hiszen szülői példaként elől járva, saját gyermekeim előtt és pedagógusként a hozzám járó gyermekek illetve szüleik előtt, el tudom ültetni a környezetvédelem apró csíráját az arra fogékonyakban, illetve, akik már erre az útra rátaláltak, újabb inspirációt, megerősítést kaphatnak a környezet-tudatosság területén.

img_2127.JPG

img_2509_resize.jpg

Mik a terveid a jövőre nézve?.

Már rég tervezgetem gyerek vagy gyerek-szülő páros workshopok szervezését, rendezését. Ez jó lenne, ha mihamarabb megvalósulna, csak rá kell szánnom magam és az időt.

Mindenképp szeretném folytatni a megkezdett utat, közben kipróbálni mindent ezen a területen, amit csak lehet és amihez kedvet érzek, hiszen ez a hobbim, ez által töltekezek és lehetek önmagam.

img_20190208_101405_594.jpg

img_8442_resize-400x600.jpg

img_2096.JPG

 Remélem tetszett a csodás utazás ebbe az igazán egyedi hangulatú otthonba! 

Ha tetszett a bejegyzés és nem szeretnél lemaradni a következő lakberendezési inspirációról, kreatív alkotásról vagy gasztronómiai utazásról, akkor kövess minket a Saját Otthon Projekt Facebook oldalán is, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz.

Érdemes minket Instagram-on is követni, mert itt rengeteg olyan képet osztunk meg a bloggal kapcsolatosan, amelyek egy-egy bejegyzésbe már nem férnének bele.   

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sajatotthonprojekt.blog.hu/api/trackback/id/tr5314664949

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása